OPŠTI USLOVI PUTOVANJA
OPŠTI USLOVI PUTOVANJA:
1. PRIJAVE I UPLATE:
Putnik se za putovanje može prijaviti u svim poslovnicama “RIHO TOURS” D.O.O. (u daljem tekstu: organizator) i
ovlašćenim agencijama ( u daljem tekstu: posrednik). Kada posrednik u potvrdi o putovanju ne naznaci svojstvo
posrednika odgovara za izvršenje programa putovanja kao organizator. Prijava postaje punovažna kada je potvrđena
zaključenjem pisanog ugovora – prijava za putovanju (u daljem tekstu:ugovor).
Prilikom prijave, putnik je dužan uplatiti akontaciju u visini od 30% od cijene aranžmana, a ostatak ugovorene cijene,
10 dana prije početka putovanja, ako programom putovanja nije drugačiji određeno.
Ukoliko putnik, u roku, ne izvrši uplatu u cijelosti, smatra se da je putovanje otkazao.
2. OBAVEZE I PRAVA ORGANIZATORA:
Pravo i obaveza organizatora:
– da putniku izda ugovor o putovanju (prijava za putovanje),
– da putniku učini dostupnim program putovanja i opšte uslove putovanja,
– da putniku ponudi osiguranje prema polisi koju organizator ima ugovorenu sa osiguravajućim društvom.
– da se stara o pravima i interesima putnika saglasno dobrim poslovnim običajima u ovoj oblasti,
– da isplati putniku adekvatnu naknadu povodom blagovremenog i osnovanog pisanog prigovora zbog potpunog ili
djelimičnog neizvršenja usluga obuhvaćenih programom putovanja.
3. OBAVEZE I PRAVA PUTNIKA:
Pravo i dužnost putnika:
– da se detaljno detaljno upozna sa program putovanja, opštim uslovima putovanja i uslovima osiguranja, što prilikom
zaključenja ugovora (u svoje ime i u ime korisnika za čije potrebe zaključuje ugovor ) potvrđuje prihvatanjem
klauzule u prijavi “Saglasan sa opštim uslovima putovanja”,
– uplati ugovorenu cijenu pod uslovima i na način predviđen programom putovanja,
– organizatoru blagovremeno dostavi sve podatke i dokumenta potrebne za organizovanje putovanja,
– garantuje da on, njegove isprave, prtljag i dr. ispunjavaju uslove određene propisima naše zemlje, tranzitne i
odredišne zemlje ( granični, carinski, sanitarni, monetarni i drugi propisi),
– isplati naknadu koju pričini organizatoru ili trećim licima kršenjem zakonskih i drugih propisa i ovih uslova,
– odredi drugo lice da umjesto njega putuje (uz uslov da to lice ispunjava uslove predviđene za određeno putovanje) i
oganizatoru naknaditi stvarne troškove prouzrokovane zamjenom.
4. CIJENA I SADRŽAJ PROGRAMA PUTOVANJA:
Cijene su iskazane u KM, u sluačaju da su iskazane u stranoj valuti uplata vrši se prema prodajnom kursu Narodne
Banke BiH na dan uplate, ako u programu putovanja drugačije nije predviđeno.
Cijene za sva putovanja date su po osobi na bazi hotelskog smještaja u dvokrevetnim sobama, ako u programu
putovanja drugačije nije predviđeno.
Cijene su formirane na osnovu poslovne politike organizatora i ne mogu biti predmet prigovora ili reklamacije.
Organizator može predvidjeti da usluge koje se isključivo koriste u inostranstvu, putnik plaća direktno ino–partneru.
Turističko putovanje obuhvata kombinaciju najmanje dvije od sljedećih usluga: uslugu prevoza, turističkog vodiča-
pratioca, smještaja, ishrane i pripremu i organizaciju putovanja, za koje usluge je programomom putovanja definisana
jedinstvena cijena. Cijena aranžmana ( ako nešto drugo nije ugovoreno) ne obuhvata:
-aerodromske takse,
-fakultativne izlete,
-troškove pribavljanja i izdavanja viza,
-dodatne usluge: room servis, korištenje sobnog bara, klima uređaja, sportske, ljekarske, telefonske i sl. usluge).
Sve vrste posebnih usluga ( jednokrevetna soba, dodatni obroci, sobe-pogled more ili sobe sa posebnim položajem,
sobe tipa “suite” ili porodične sobe i sl. ) putnik posebno plaća i dužan ih je naručiti prilikom prijave putovanja.
Ukoliko putnik zahtjeva posebnu uslugu za vrijeme putovanja, istu plaća predstavniku ino partnera u valuti zemlje u
kojoj se nalazi, odnosno neposrednom pružaocu usluga.Organizator ne može biti odgovoran za fakultativne izlete i
naknadno izvršene usluge po zahtjevu putnika a koje izvrši i naplati ino-partner, odnosno neposredni pružalac usluga a
koje nisu bile predviđene programom putovanja.
5. POVEĆANJE CIJENE I PRAVO NA OTKAZ ZBOG POVEĆANJA CIJENE:
Organizator putovanja može zahtjevati povećanje ugovorene cijene ako je nakon zaključenja ugovora došlo do
promjene u kursu razmjene: domaće valute u odnosu na valutu iskazanu u cjenovniku i u svim drugim slučajevima
promjene kursa u odnosu na objavljene valute u programu putovanja), ili do promjene u tarifama prevoznika.
Za povećanje objavljene cijene do 10 % nije potrebna saglasnost putnika a povećanje cijene se može odnositi samo na
dio usluga koji nije već plaćen od strane putnika.
Ako povećanje ukupno ugovorene cijene prelazi 10%, putnik može putem pisanog otkaza raskinuti ugovor bez
obaveze naknade štete, ali najkasnije u roku od 48h od dostavljanja obavještenja o povećanju cijene, u kom slučaju
ima pravo na povrat onoga što je platio organizatoru. Ukoliko u naznačenom roku putnik pisanim putem ne obavjesti
organzatora da odustaje od ugovora, smatra se da je saglasan sa novom cijenom.
6. KATEGORIZACIJA I OPIS USLUGA:
Ponuđeni smještajni objekti i prevozna sredstva i dr. u programima organizatora opisani su prema službenoj
kategorizaciji domicilne zemlje u vreme objavljivanja programa putovanja. Ishrana, konfor i druge usluge kategorisani
su po lokalnim-nacionalnim propisima od strane domicilnih turističkih uprava, a standardi smještaja i usluga su
različiti i nisu uporedivi po destinacijama. Programi putovanja su označeni brojem kalendarskih dana. Prvi dan je dan
polaska na putovanje, a poslednji dan označen na programu putovanja je dan povratka.
7. SMJEŠTAJ, TRANSFER I PRIJEVOZ:
Ukoliko putnik nije izričito ugovorio smještaj posebnih odlika, prihvatiće bilo koju službeno registrovanu smještajnu
jedinicu u smještajnom objektu opisanom u programu putovanja.
Trokrevetne sobe su na bazi standardne dvokrevetne sobe sa pomoćnim ležajem, koji može značajno pogoršati konfor
smještaja. Četvorokrevetne sobe su na bazi standardne dvokrevetne sobe sa dva pomoćna ležaja, koji mogu značajno
pogoršati konfor smještaja.
Putnik preuzima obavezu upoznavanja i poštovanja pravila ponašanja u određenom smještajnom objektu koja se mogu
odnositi na deponovanje novca i drugih dragocijenosti i vrijednih stvari, unos hrane i pića u sobe, poštovanje reda,
nemogućnost smještaja u sobe prije određenog vremena, broj osoba u sobi, obavezu napuštanja sobe u određeno
vrijeme i sl. Organizator ne može biti odgovoran za štete nastale zbog nepoštovanja propisanih pravila i običaja. Ako
drukčije nije ugovoreno, smještaj putnika u objekat je najranije poslije 16:00h na dan početka korištenja usluge a
napuštanje objekta najkasnije do 09:00h na dan završetka korišćenja usluge. Analogno navedenom, primenjivati će se
i važeći principi i pravila prevoznika prilikom transfera i prevoza putnika.
8. PUTNE ISPRAVE:
Svi uslovi objavljeni u programu putovanja odnose se na državljane BiH. Organzator nije dužan upoznati putnike –
državljane drugih država na uslove koji važe za odredišnu ili tranzitnu zemlju, već je obaveza istog da sam potrebne
uslove i isprave obezbjedi blagovremeno i uredno.
Putnik za putovanje u inostranstvo mora imati važeće putne isprave i u roku dostaviti potrebne podatke i dokumenta
za dobijanje viza, ukoliko iste pribavlja organizator. U protivnom, smatra će se da je putnik odustao od putovanja.
Organizator putovanja ne garantuje dobijanje vize i ne snosi nikakvu odgovornost za neispravnost putnog dokumenta
ili ako pogranične vlasti – imigracione službe ne odobre tranzit, ulazak ili dalji boravak putniku.
Ukoliko se putovanje ne može realizovati iz napred navedenih razloga, primjenuju se odredbe tačke 10 ovih uslova.
9. ODUSTAJANJE ILI PROMJENA PROGRAMA PUTOVANJA OD STRANE ORGANIZATORA:
Organizator, može otkazati putovanje potpuno ili djelimično, u slučaju nastupanja vanrednih okolnosti koje da su
postojale u vrijeme objavljivanja programa bile opravdan razlog organizatoru da program ne objavljuje i ugovore ne
zaključuje.
Ukoliko u programu putovanja nije posebno navedeno, da bi se putovanje realizovalo, najmanji broj prijavljenih
putnika u odredenom prijevoznom sredstvu, treba da bude:
· za putovanje autobusom, 40 putnika- ako u programu putovanja drugačije nije predviđeno .
· za putovanje na redovnim avio linijama u Evropi, 20 putnika – ako u programu putovanja drugačije nije predviđeno .
· za putovanje na interkontinentalnim avio linijama, 15 putnika – ako u programu putovanja drugačije nije predviđeno
· za putovanje na posebno ugovorenim avio-čarter linijama, vozovima ili hidrogliserima 80% popunjenosti kapaciteta.
Organizator zadržava pravo promjene dana ili sata putovanja, kao i pravo promjene maršute putovanja, ukoliko se
promjene uslovi za putovanje (promjenjen red letenja, bezbjedonosna situacija u određenoj zemlji, elementarne
nepogode ili druge vanredne okolnosti ) bez obaveze isplate štete, odnosno plaćanja bilo kakve naknade putniku.
Ugovoreni smještaj može se zamjeniti samo smještajem u objektu iste ili više kategorije, a na teret organizatora.
Putnik je dužan da prihvati promjenu smještaja u dugom objektu iste ili više kategorije u istom mjestu. Smještaj u
objekte niže kategorije može se izvršiti samo uz saglasnost putnika i plaćanja nanknade putniku srazmjerno smanjenoj
kategoriji smještajnog objekta. Organizator ne preuzima odgovornost za promjene programa putovanja usljed
nepredviđenih okolnosti i više sile u toku putovanja.
Ukoliko se putovanje iz opravdanih razloga prekida, organizator ima pravo na naknadu za stvarno pružene usluge.
Organizator je ovlašćen otkazati putovanje u slučaju nedovoljnog broja prijavljenih putnika, o čemu je dužan
obavestiti putnike najkasnije 5 dana prije predviđenog početka putovanja, uz obavezu da putniku izvrši povrat
uplaćenih sredstava u cijelosti najkasnije u roku od 15 dana od dana otkaza.
10. ODUSTAJANJE PUTNIKA OD PUTOVANJA:
Putnik ima pravo da odustane od putovanja, o čemu je dužan pismeno obavjestiti organizatora putovanja. Datum
prijema pisanog otkaza predstavlja osnov za obračun naknade koja pripada organizatoru, izražene procentualno u
odnosu na ukupnu cijenu putovanja, i to:
– 10% ako se putovanje otkaže do 30 dana prije početka;
– 20 % ako se putovanje otkaže 29 do 15 dana,
– 50 % ako se putovanje otkaže 14 do 8 dana ,
– 85 % ako se putovanje otkaže 7 do 1 dana i
– 100 % ako se izvrši na dan ili poslije početka putovanja.
Promjena ugovorenog datuma putovanja, odnosno smještajnog objekta, sobe ili apartmana smatra se odustajanjem
putnika od putovanja. Putnik je u obavezi organizatoru naknaditi samo stvarne, odnosno učinjene troškove ukoliko je
do otkaza došlo zbog okolnosti koje nije mogao predviditi, otkloniti niti izbjeći, i to: bolest ili smrt putnika, bračnog
druga, srodnika prvog nasljednog reda, brata ili sestre, odnosno poziv za vojnu vježbu putnika i elementarna nepogoda
zvanično proglašena. Za navedene slučajeve putnik je obavezan dostaviti pisane dokaze organizatoru.
Organizator putovanja, u slučaju da putnik koji je odustao, obezbjedi odgovarajuću zamjenu ili ipak zamjenu izvrši
sam organizator, dužan je putniku izvršiti povrat uplačenih sredstava u ukupnom iznosu, po odbitku samo stvarnih i
učinjenih troškova ( izdavanje vize, police osiguranja, i dr.).
11. REKLAMACIJE:
Ako su usluge iz programa putovanja nepotpuno izvršene, putnik može zahtjevati srazmjernu naknadu, ako
organizatoru dostavi blagovremeni i opravdani pisani prigovor. Svaki putnik – nosioc ugovora, prigovor podnosi
pojedinačno, jer organizator neće primiti u postupak grupne prigovore-relamacije.
Postupak u vezi sa prigovorom:
– putnik je dužan u mjestu boravka istači prigovor za neodgovarajuću uslugu predstavniku organizatora ili drugom
ovlašćenom licu neposrednog pružaoca usluge. Putnik je obavezan sarađivati sa predstavnikom organizatora i
neposrednog izvršioca usluga u dobroj namjeri da se otklone uzroci prigovora. Ako putnik na samom mjestu ne
prihvati ponuđeno riješenje koje odgovara uplaćenoj usluzi, organizator neće uvažiti naknadnu putnikovu reklamaciju,
– ako uzrok prigovora nije otklonjen na licu mjesta, putnik sa predstavnikom organizatora ili izvršiocem usluga o tome
sastavlja pismenu potvrdu u dva primjerka koju obojica potpisuju. Putnik zadržava jedan primjerak ove potvrde. Ako
je uzrok prigovora otklonjen na licu mijesta putnik je obavezan potpisati potvrdu o istom, a u suprotnom činjenica da
je nastavio korištenje ponuđenog rješenja smatra se da je program putovanja u cijelosti izvršen,
– najkasnije 8 dana po povratku sa puta, ako uzrok prigovora nije otklonjen na licu mjesta, putnik ima pravo da uloži
pismeno obrazloženi prigovor organizatoru uz prilaganje pismene potvrde i eventualnih računa o plaćenim dodatnim
troškovima. Organizator je dužan uzeti u postupak samo blagovremene, obrazložene i dokumentovane prigovore,
– organizator je dužan dostaviti putniku pisani odgovor u roku od 15 dana od dana prijema prigovora. Organizator će
rješavati samo one prigovore kojima se uzrok nije mogao otkloniti u toku putovanja. Ako putnik prihvati prijedlog
organizatora dužan je potpisti potvrdu o isplati naknade sa klauzulom da putnik nema nikakvih daljih potraživanja po
bilo kom osnovu od organizatora.
– dok organizator u navedenom roku ne donese pisani odgovor, putnik se odriće posredovanja bilo koje druge osobe,
arbitraže UTA-e, sudske ustanove ili davanja informacija u javna glasila.
Naknada po prigovoru može dostići samo iznos reklamiranog dijela usluge, ne moze obuhvatiti već iskorišćene
usluge, niti dostići iznos cjelokupne cijene programa putovanja.Ovime se isključuje pravo kupca na nadoknadu
idealne štete.
Putnik koji nije zadovoljan odgovorom organizatora, može se žaliti arbitraži UTA-e.
U skladu s Pravilnikom o arbitraži, arbitražni postupak se pokreće prijedlogom putnika ili organizatora, uz obavezu
uplate procenjenih troškova arbitražnog postupka od strane oba učesnika u postupku, a na osnovu rješenja
predsjednika arbitražnog vijeća. Odluku Arbitrže UTA-e je konačna i obavezujuća za organizatora.
12. PRTLJAG:
Prevoz prtljaga do određene težine koju određuje avio prevoznik, je besplatan. Višak prtljaga putnik plaća prema
važećim cijenama avio-prevoznika. Kod prevoza autobusom putnik može ponijeti 2 komada prtljaga. Djeca do 2
godine nemaju pravo na besplatan prtljag. Organizator putovanja ne preuzima odgovornost za izgubljeni, oštećeni ili
ukradeni prtljag. Putnik je dužan voditi brigu o svojim stvarima unijetim u prevozno sredstvo, o davanju, odnosno
preuzimanju prtljaga predatog prijevozniku, odnosno unijetom u smještajni objekat. Sva svoja prava po navedenom,
putnik ostvaruje direktno od prevoznika, pružaoca usluge smještaja i dr. a prema važećim međunarodnim propisima,
domaćim propisima i važećim uzansama.
13. CARINSKI I DEVIZNI PROPISI:
Putnik je dužan striktno poštovati carinske, devizne i dr propise BiH, tranzitnih i zemalja u kojima boravi, te u slučaju
nemogućnosti nastavka putovanja, odnosno boravka, sve posljedice i troškove snosi sam putnik.
14. ZDRAVSTVENI PROPISI:
Putovanja u zemlje, u kojima važe posebna pravila koja obuhvataju obaveznu vakcinaciju ili nabavku određenih
dokumenata, podrazumjevaju obavezu putnika da obavi potrebne vakcinacije i obezbjedi odgovarajuće potvrde o
tome.
15. GUBITAK DOKUMENATA:
Ukoliko za vrijeme putovanja dodje do gubitka ili krađe putne isprave, troškove izdavanja novih isprava, kao i sve
druge troškove snosi sam putnik.
16. INFORMACIJE:
Usmene informacije, koje se razlikuju od onih koje su sadržane u programu putovanja ne obavezuju organizatora
putovanja.
17 .POPUSTI:
Uslovi koji se odnose na ostvarivanje popusta za djecu, kao i na ostale pogodnosti koje su posebno date u programu
putovanja su determinisani od strane hotelijera i drugih neposrednih pružaoca usluga i iste treba tumačiti restriktivno
(npr. za djecu do 2 godine starosti, relevantan je kalendarski datum kada dijete navršava 2 godine i ništa preko toga i
to u periodu trajanja putovanja).
18. INDIVIDUALNA PUTOVANJA »NA UPIT«:
Kod individualnih »rezervacija na upit« organizator naplačuje troškove rezervacije u skladu sa vremenom
angažovanja i poštanskim i dr. troškovima (telefon, telefax, e – mail i dr.).
Putnik polaže na ime troškova rezervacije (na upit) depozit koji ne može biti manji od 30 KM. Ukoliko rezervacija
bude prihvaćena od strane putnika, depozit se uračunava u cijenu aranžmana. Ukoliko rezervaciju organizator ne
potvditi, depozit se u cijelosti vraća putniku. Ako putnik ne prihvati ponuđenu i potvrđenu rezervaciju, iznos depozita
zadržava organizator u cijelosti za pokriće troškova rezervacije. U slučaju spora nadležan je sud prema sjedištu
organizatora putovanja.